De onvoorspelbare wereld van een
Vloeibare Lading Inspecteur

Elke dag in de haven begint vroeg – of soms laat in de avond, of midden in de nacht. Voor Raymond Verschoor, vloeibare lading inspecteur, begint zijn werkdag met de overdracht van de wacht. “We nemen de lopende werkzaamheden door met de vorige ploeg, en daarna verdelen we de klussen,” vertelt hij. Zodra de taken zijn verdeeld, gaat hij aan de slag, gewapend met gespecialiseerde apparatuur en een flinke dosis verantwoordelijkheid.
Veiligheid Boven Alles
Raymonds werk draait om het meten en bemonsteren van vloeibare ladingen op binnenvaartschepen, zeeschepen en landtanks. Veel van deze ladingen bestaan uit gevaarlijke petrochemische stoffen – brandbaar, giftig en schadelijk voor de gezondheid. “Goede veiligheidskleding kan levensreddend zijn, en het is altijd verplicht,” legt Raymond uit.


Goede veiligheidskleding kan levensreddend zijn, en het is altijd verplicht.
De Apparatuur die het Verschil Maakt
Tijdens zijn werk gebruikt Raymond verschillende instrumenten, waaronder gasdetectie-apparatuur om gevaarlijke stoffen zoals H2S op te sporen en het zuurstofgehalte te meten. Daarnaast heeft hij altijd een zaklamp bij zich, want het werk gaat dag en nacht door. Ook meetlinten en monsterspullen maken deel uit van zijn dagelijkse gereedschap.
Het gevaar zit hem vaak in de details. “Als een schip niet aan de veiligheidseisen voldoet, stoppen we direct de werkzaamheden en lichten we het schip of de terminal in. Veiligheid staat altijd voorop.”

De Haven: Altijd in Beweging
Werken in de haven betekent werken in een dynamische, internationale omgeving. “We werken samen met mensen van allerlei culturen en achtergronden. Het is altijd mooi als je daarin een samensmelting vindt,” vertelt Raymond. Zijn werk brengt hem op plekken waar de meeste mensen nooit komen, en die vrijheid en zelfstandigheid geven hem voldoening.
Toch is het geen makkelijk beroep. “Mensen denken vaak dat het simpel is, maar het is fysiek zwaar werk. Je werkt altijd alleen, sjouwt zware apparatuur mee en moet snel en efficiënt handelen. En dat alles, 24 uur per dag, door weer en wind.”

Momenten van Trots
Een van de meest spannende momenten in zijn werk zijn de bemonsteringen op Ankerplaats, waar zeeschepen voor de kust liggen. “Je wordt daar naartoe gevaren en moet met golfslag aan boord klimmen. Dat brengt wel spannende situaties met zich mee. Als dat goed gaat, voel je echt trots.”
Raymond waardeert ook de gesprekken met de crew aan boord, ondanks de soms zware omstandigheden. Het zijn deze kleine momenten van verbinding die zijn werk speciaal maken.
Een Dag als Geen Ander
Raymonds werk bestaat uit kwaliteit- en kwantiteitscontrole van gevaarlijke stoffen op schepen en terminals. Het werk brengt niet alleen risico’s met zich mee, maar vereist ook een scherp oog, precisie en uithoudingsvermogen.
En terwijl de haven nooit slaapt, vertrouwt Raymond op zijn uitrusting – en vooral op zijn Haix veiligheidsschoenen – om elke dag weer zijn werk veilig en efficiënt te kunnen doen. “De haven is altijd in beweging, en het is mooi om daar een onderdeel van te zijn.”