Van botsingen tot evacuaties
ProRail Incidentenbestijding

Rutger werkt bij Incidentenbestrijding van ProRail. Vanaf de zijlijn houdt hij het spoor veilig, maar als er iets gebeurt, moet hij er als eerste staan.
“Het meest indrukwekkende wat ik heb meegemaakt? Dat was een aanrijding met een trein, waarbij ik een slachtoffer moest bevrijden dat vastzat in een auto. Zulke beelden vergeet je niet zomaar, maar toch kan ik het thuis goed loslaten.”
Wij zijn eigenlijk de bedrijfsbrandweer van het spoor
Gemiddeld genomen ziet zijn werkdag er een stuk rustiger uit. “Ik ben veel buiten langs het spoor. Ik controleer op onregelmatigheden en sta paraat voor calamiteiten. Onze hoofdtaak is eigenlijk vrij simpel uit te leggen: wij maken het spoor vrij. Objecten die op het spoor belanden, weghalen dus.”


We worden geregeld ’s nachts uit bed gepiept
Het kan soms best chaotisch zijn
De incidenten lopen uiteen van dieren op het spoor tot defecte treinen en aanrijdingen. “De meeste meldingen gaan over personen of dieren langs het spoor, maar botsingen tussen treinen of met zware voertuigen komen ook voor. Gelukkig niet vaak, maar áls het gebeurt, is de impact groot.”
Rutger en zijn team zijn er niet alleen voor het spoor zelf. “We hebben altijd oog voor treinpersoneel. Die maken vaak van dichtbij mee wat er gebeurt. Daarna zorgen we dat reizigers veilig geëvacueerd worden. Het geeft een goed gevoel als je ze weer onderweg kunt helpen.”

Veiligheid staat bij alles voorop. “Dat is echt de belangrijkste stelregel bij ons. Alles moet veilig gebeuren voor we iets verplaatsen of opruimen. Het unieke aan ons werk is het werken met groot materieel zoals treinen, en het bescheiden team dat door het hele land paraat staat.”
“Onze vrachtwagens en bussen zitten vol met gereedschap om zo snel mogelijk weer door te kunnen. Als je bij incidentenbestrijding wil werken, moet je niet van een 9-tot-5-baan houden. We worden geregeld ’s nachts uit bed gepiept en komen vaak laat terug.”
Bij een melding gaat alles snel. “Dan gaat de pieper, stappen we in de bus en rijden we direct die kant op. Op locatie zoek ik contact met andere hulpverleners en haal ik op wat er precies aan de hand is. Het kan soms best chaotisch zijn, maar ik probeer altijd even afstand te nemen en goed te bedenken: wat is mijn taak hier? Daarna voer ik die rustig uit.”

Van controle tot calamiteit: geen dag is hetzelfde
Soms maken ze dingen mee die zelfs ervaren hulpverleners verbazen. “Bijvoorbeeld toen hoogspanningskabels van de energieleverancier waren gesmolten op onze bovenleiding. Daardoor ontstond er brand langs het spoor en moesten de reizigers uit de gestrande trein geëvacueerd worden. Zoiets hadden we nog nooit gezien.”
“Die heftige incidenten kan ik gelukkig goed van me afzetten. Thuis ben ik het vaak al kwijt.”
Rutger werkt bij Incidentenbestrijding ProRail in Zwolle.
*Foto credits: Stefan Verkerk